Nå, eftersom jag inte kan vara hemma på måndag - i alla fall inte hela dagen, och det gavs ingen indikation om när de kommer - ville jag göra ett försök att ändra beställningen så att jag kan hämta upp paketet själv i stället. Här kommer nästa irritationsmoment. På deras webb finns en instruktion för hur man gör. Den är ganska tydlig och bra, förutom att den inte stämmer riktigt. Det står t ex: gå till den-och-den sidan och tryck på den här knappen. Men det finns ingen knapp som heter så, bara något snarlikt. Jag förstår vad jag ska göra, men sånt där tycker jag är oförsvarligt slarvigt.
Dessutom funkade det inte, så jag ringde UPS i stället. Då fick jag veta varför: först måste de göra ett "levereransfõrsõk". Att jag redan nu kan säga att jag inte kommer att vara hemma är helt ointressant information för UPS. De ska i stället åka med sin lastbil till min adress, konstatera att de varken kommer att ha någon portkod eller kunna få tag i mig. SEN kan jag gå in och anmäla att jag kan åka och hämta paketet i Mariehäll, vilket gör att jag förlorar ytterligare minst en dag innan jag kan få mina grejer.
Skälet, fick jag höra, är att det är deras rutin och den tillämpas över hela världen. Det tycker jag låter som ett väldigt dåligt skäl och jag förstår det inte. Jag tycker bara att hela grejen är puckad.
Till saken hör - eller förresten, det hör egentligen inte så mycket till saken - att grejen jag väntar på är en ersättnings-Sonos-burk. Följetongen om min ännu-inte-existerande stereoanläggning går mig verkligen på nerverna. Jag slog till och köpte en Sonos zone player, för det verkade så himla smart och bra. Men den visade sig omöjlig att få igång. Jag tillbringade flera timmar i telefon med deras support i Holland. Det fanns faktiskt en svensk kille där, som verkligen slet som ett djur för att få det att funka. Men av olika skäl pausade vi supportsamtalet, och när jag ringde upp nästa gång fick jag prata med någon annan som på "bara" 20 minuter kunde konstatera att det nog var fel på grejen och jag skulle skicka tillbaka den och få en ny.
Det låter ju bra, det är bara det att jag inte tror på det. Jag tror att det är något spök med mitt nätverk här hemma och att det inte kommer funka. Och så sitter jag här med en pryl som har kostat mig ett antal tusenlappar - och utan musik. Men jag kanske inte ska ta ut något i förskott. Det kanske funkar jättebra. Om den kommer fram någon gång. Suck.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar