tisdag 16 april 2013

Panama del 1

Jag borde kanske (hrmm) skriva nåt, och skriva nåt om min resa. Jag har bara inte varit i rätt sinnesstämning. Men nu har jag en obokad hemmakväll; jag bokade av träningspasset och har inget annat överhängande att ta tag i. Jag är på gott humör.

Resan var förstås fantastisk. Den hade vissa likheter med vår Indien-tripp, men egentligen fler skillnader. Vi var borta i nästan två veckor, tog det väldigt lugnt, ägnade mycket tid åt sol och bad och trivdes otroligt bra både med varandra, befolkningen och det vi såg och upplevde. Det var likheter. Den stora skillnaden - förutom det uppenbara att det ju var ett helt annat land och kultur i en annan världsdel - var att vi åkte runt, och bodde mer eller mindre i kappsäck. På våra 12 dagar (11 övernattningar) bodde vi på fem olika ställen. Jag var lite orolig över att jag skulle tycka att det var för hattigt, och att vi inte skulle hinna njuta av hotellvistelserna (i de fall de var något att njuta av), men vi lyckades planera förflyttningarna så bra att vi ändå hann spendera tid på varje ställe.

Över huvud taget hade vi otroligt bra flyt, både som i tur - allting bara löste sig, trots att vi nästan inte planerat eller bokat något i förväg - och som i flow. Vi har verkligen samma preferenser, Kajsa och jag. Vi vill gå och lägga oss samtidigt, vaknar samtidigt (tidigt) och vill göra samma saker. Under de här resan har vi bott på väldigt olika slags ställen, men vi har aldrig något problem att komma överens. Båda har tyckt att det varit värt att lyxa och bo på fina ställen när vi ramlat över sådana, men vi har också varit helt okej med att spendera några nätter på riktigt sunkiga ställen för motsvarande 300 spänn natten.

En ultrakort resumé:
Dag 1-2: Panama city. Vi bodde på ett otroligt mysigt hostel med en liten trädgård med hängmattor och unga, laidback backpackers som klientel. Av själva staden såg vi inte mycket. Första kvällen promenerade vi bort mot gamla stan på måfå och satt på en parkbänk och drack öl (!). Dagen därpå åkte vi båt ca en halvtimme ut till en ö och badade och promenerade runt i hettan. Inget fantastiskt ställe, men helt ok. Framför allt fick vi en första dos sol och badade i Stilla havet.

Hostal Urraca

Dag 3: Ambitionen att på morgonen åka buss från Panama city till en närbelägen nationalpark och liten stad (Gamboa) gav vi snabbt upp och tog en taxi i stället (4-5 mil för 12 dollar). Det fanns två ställen att bo på där. Ett litet hostel, som säkert var trevligt, stod sig slätt mot det närmast grandiosa Gamboa Rainforest Resort. Vi blev försälskade direkt. Efter en förmiddag vid poolen gick vi på djungeltrek med guide i nationalparken Soberania som ligger på andra sidan floden. Fick se en hel familj coati på bara några meters håll, vrålapor, fina fåglar och intressanta träd och växter. Sen fick vi just njuta av hotellet, vårt fina rum, balkongen ut mot parken och goda drinkar i baren.

Fortsättning följer.


Inga kommentarer: