onsdag 24 september 2014

kontemplationsfödelsedag

Den här födelsedagen är lite som en nyårsafton.  Jag har tagit ledigt från jobbet och gör bara behagliga saker. Nu sitter jag mitt på blanka eftermiddagen och dricker vin i en bar i city. Det känns otroligt lyxigt. Men framför allt är det en dag av kontemplation. Jag har funderat en del på sistone över livet och min jobbsitatuon.  Inte bara var jag jobbar och vad jag gör, utan också vart jag är på väg; om jag har några ambitioner över huvud taget; vad jag kan och vad jag vill. De här funderingarna fick sig en extra skjuss av att jag hade "utvecklingssamtal" igår, och då fick jag skäl att fundera. I anslutning till det har jag pratat med en del olika personer och lika delar lyssnat på dem och hört mig själv tänka högt.

Det får mig att inse att jag har en del saker att utföra nu, och fighter att ta med mig själv. Om jag ska ta mig nånstans i riktning framåt måste jag hitta sätt att hantera (dvs brotta ner) mina ständiga tvivel på mig själv och min förmåga.  Jag kommer aldrig bli kvitt dem, men de måste tvingas ned i källaren och ersättas med tilltro, initiativkraft, kreativitet och utskjuten haka. Det finns ju där också, jag behöver bara göra en liten förskjutning i den interna maktbalansen. De får byta plats ett tag (gärna permanent om det vore möjligt).

En annan insikt jag kommit till de senaste dagarna är att jag behöver bli bättre på att be om hjälp. Jag har genom hela livet gått omkring och förlitat mig på mitt sunda förnuft. Jag har tyckt mig se vilka problem jag har och tyckt att jag därmed borde kunna hantera dem själv. Men det är ju inte sant. Insikt och förmåga till handling är ju inte samma sak. Det är klart att jag inte sitter på alla svaren själv. Det är klart att andra kan hjälpa mig - och att jag kan be dem om hjälp!

Ja, det är mycket som snurrar nu.  Och efter den första allmänna uppgivenheten, känslan av att vara både värdelös och maktlös, har jag nu fått en massa ny energi och inspiration.

Det är dags att förändra lite saker i livet. Nu är en bra tajming för det. Grattis på födelsedagen,  Karin.

Inga kommentarer: