onsdag 5 september 2012

Att äga eller inte äga...

Jag känner att jag vill förtydliga det där med att jag äger, som jag skrev sist. Det var inte direkt något omdöme om mitt allmäntillstånd - även om jag mår väldigt bra - utan mer en känsla där och då. Jag menade inte att jag skulle glassa igenom kursen jag höll i måndags, till exempel, och det gjorde jag mycket riktigt inte heller. Det gick till och med lite halvdåligt; jag fick blandade omdömen i utvärderingarna från deltagarna. Inga väldigt negativa, men inte vågen från alla heller.

För några år sedan hade jag blivit helt knäckt. Jag hade tyckt att jag gjorde förfärligt dåligt ifrån mig och att jag var värdelös och att alla andra förmodligen tyckte det också. Så reagerar jag inte nu. Jag menar, jag hade inte förberett mig särskilt väl. Hur skulle det då kunna gå bra? Jag hade heller inte hunnit omarbeta upplägget på kursen, som jag hade tänkt mig, eftersom jag inte är helt bekväm med den form den har nu. Dessutom var det första gången jag själv höll i den här kursen, och första gången någonsin jag håller i en heldagskurs över huvud taget. Jag har inte så stor erfarenhet av att undervisa alls egentligen.

Alltså: numera, när jag är så gammal och vis, inser jag att jag inte hade kunnat förvänta mig att det skulle ha gått så väldigt mycket bättre, men det gör ingenting. Och det gör mig inte till en sämre människa att jag inte presterade på topp. De som var där tyckte möjligen att jag svamlade och hade ett opedagogiskt upplägg, men de tyckte knappast att det var bortkastad tid eller att jag verkar vara en idiot.

Man får se saker med rätt proportioner, helt enkelt.

Mina två tuffa möten idag gick desto bättre. Jag skulle inte gå så långt som att säga att jag ägde idag heller, men jag är nöjd. Workshopen jag ledde på förmiddagen landade bra. Deltagarna var med på noterna, jag tyckte att jag fick kontakt med alla; alla bidrog med något. Eftermiddagsmötet var strategiskt viktigt på ett annat sätt. Jag hade ingen betydande roll där, men jag träffade nya personer som jag ska samarbeta med framöver och jag tyckte att jag fick ganska bra kontakt där också.

Nu är jag däremot ganska utmattad och måste sova. Jag har sovit otroligt bra de senaste veckorna. Låt oss hoppas att det håller i sig.

Inga kommentarer: