fredag 21 september 2012

Fredagsmys!

"Nu är det slut på veckan. Det är dags för fredagsmyyys."

Folk tävlar om att håna fredagsmys. Det är fullt korrekt att uttala sig föraktfullt om de stackare som sitter hemma en fredag och umgås och har det trevligt. De som trots allt ägnar sig åt fredagsmys - företrädesvis barnfamiljer - kan inte berätta om det utan låta ironiska eller försöka skämta om det.

Själv tycker jag att fredagsmys är fantastiskt, framför allt min version av det. Det är ju underbart att komma hem efter jobbveckan till min soffa och orörd, opretentiös tid för mig själv. Nu i kväll kom jag sent, det hade redan blivit mörkt. Jag var kvar ganska länge på jobbet, och sen var jag och hämtade upp en bil som jag ska låna över helgen och handlade dessutom på hemvägen. Att slutligen få kliva över tröskeln och stänga ytterdörren bakom mig, det är direkt lustfyllt. Jag låser dörren efter mig också (annars gör jag det först när jag går och lägger mig) för att manifestera att jag verkligen inte ska gå ut något mer för idag.

Jag har ätit smörgåsgrillsmörgås, druckit lite rödvin, ätit smågodis och sitter nu och slötittar på Kunskapskanalen iklädd pyjamasbyxor, fleecetröja och mina gubbiga tofflor. Det må vara hur svennigt och tråkigt som helst - för mig är det snudd på lyxigt. Jag avser också att gå och lägga mig ohippt tidigt. (Jag njuter nog mer av att lägga mig tidigt än att sova länge på morgonen. Idag är jag dessutom väldigt trött och jag ska upp i ottan i morgon, så det är inte så mycket att välja på.)

Veckan har varit mycket bra, och kröntes med ett mycket trevligt telefonmöte nu på eftermiddagen med två av mina nya kollegor i USA respektive Canada. De är så otroligt trevliga, välkomnande och hjälpsamma. Nu ser jag fram emot helgen då jag dels ska spela turnering (matcher - så himla kul!), dels fira min födelsedag i dagarna tre.

Inga kommentarer: