söndag 28 oktober 2012

En sorglig, nattlig upptäckt

Jag hade en väldigt trevlig middag här igår - med grillning, trots att det är typ minusgrader. När mina gäster hade gått slog jag på tv'n ett tag och upptäckte att det visades porr på en av filmkanaler jag har gratis nu under oktober. Satt och tittade en stund, men det var så sorgligt dåligt och direkt avtändande. Nu kanske det här var en extra dålig produktion, vad vet jag, men ändå. Tjejer som krampaktigt försöker se kåta och nöjda ut, utan att lyckas för fem öre, och killar som man inte ser huvudet på som mekaniskt kör ut-och-in i lite olika varianter. Om nu är så sådana här filmer formar unga människors uppfattning om sex blir jag orolig för mänskligheten.

Kajsa och jag pratade om det idag när vi var ute på en långpromenad i det fantastiska vädret - hennes Runkeeper visade att vi gick över en mil - om att sätta barn till världen. För majoriteten av mänskligheten är det en absolut självklarhet (och i vissa fall rättighet, vilket har diskuterats på ett intressant sätt i DN på sistone). För mig är det allt annat än självklart. Det finns förvisso mycket i den här världen som är spännande, utvecklande och positivt men jag undrar om det inte väger över åt sådant som pekar käpprätt utför. Jag tyckte att det var jobbigt att vara tonåring, men det var nog ändå ingenting mot den verklighet som dagens unga lever i. Och då menar jag förstås inte bara synen på sex. Den värld vi lämnar efter oss är verkligen inte mycket att vara stolt över.

Å andra sidan, det är väl inget nytt. Så har väl varje generation tänkt, och livet går ju vidare ändå. Man anpassar sig.

Kajsa och jag konstaterade för övrigt också att det idag är exakt två månader kvar innan vi åker till Indien. Just saying...

Inga kommentarer: